No comments yet

Bine te-am prins, toamnă!

Auziserăm confidențial că toamna și-ar fi făcut apariția prin zona noastră, așa că ne-am ÃŽmpărțit pe grupe și am plecat ÃŽn căutarea ei! Desigur, am găsit-o cu toții și, ca niște buni ÃŽnvățăcei, am rugat-o să ne ÃŽnvețe cÃĸte ceva.

Clasele a VII-a și a VIII-a au fost niște exploratori curajoși. HotărÃĸți să străbată, pe bicicletă, drumul pÃĸnă la livada de la Folea pe șleaurile desfundate de pe cÃĸmp, au fost nevoiți ÃŽn cele din urmă să se dea bătuți. Nici cu un Hammer nu ai fi putut să răzbați prin gropile și bălțile pustei bănățene. După ce și-au curățat anevoie bicicletele, au pus ÃŽn practică planul B: au pedalat pe șosea, ÃŽncolonați ca niște boboci de rață, cei cinci-șase kilometri care ÃŽi despărțeau de satul vecin. Cu toamna nu-i de glumit, ÃŽČ›i trebuie un dram de inconștiență și nonconformism ca să ÃŽi intri ÃŽn voie. În livadă, elevii au aflat trei secrete horticole: 1. Cum să deosebească un păr de un măr (frunză, culoare etc.). 2. Care sunt caracteristicile diferitelor soiuri de măr (Ionagold, Golden, Idared etc.). 3. Cum se construiește coroana unui puiet de măr (cu ax central sau coroană de tip oală).

A urmat ieșirea grădiniței. Prima lor activitate s-a desfășurat ÃŽn grădină, unde au observat diverse legume de toamnă, după care au recoltat și degustat culturi de rădăcinoase (morcov și sfeclă roșie). În a doua activitate, au colectat obiecte din natură specifice anotimpului toamna bucurÃĸndu-se, totodată, de splendoarea culorilor naturii. La final au ajuns la locul de picnic, unde au aprins un foc de tabără și s-au răsfățat cu marshmallow și delicioasele sandwich-uri pregătite de mămici.

Clasele a III-a și a IV-a au ÃŽncercat să ÃŽmbine tehnologia cu frumusețea naturii. Copiii au primit o listă cu sarcini de lucru pe care au alergat să le ÃŽndeplinească. Iată doar cÃĸteva exemple : ÃŽnregistrează ciripitul unei păsări; mănÃĸncă o nucă; fotografiază o insectă cu zoom; estimează cÃĸți nuci sunt pe un rÃĸnd; fă-ți o poză de revistă ÃŽntr-un pom.

Clasele a V-a și a VI-a au făcut de asemenea o plimbare cu bicicletele și au desfășurat activități ÃŽn natură, care au avut ca țintă principală integrarea clasei a V-a ÃŽn colectivul elevilor din gimnaziu, consolidarea relației elev – diriginte și observarea culorilor toamnei. Bonusul a fost un foc la care au ÃŽnvățat să coacă crenvurști ÃŽn aluat! Se pare că au fost delicioși!

Clasele pregătitoare și I au plecat tocmai pÃĸnă la pădurea din satul Mănăstire pentru a o ÃŽntÃĸmpina pe doamna Toamna, care li s-a descoperit prin toate cele cinci simțuri. Am ÃŽnvățat să recunoaștem păsărelele și copacii care pot fi ÃŽntÃĸlniți ÃŽn pădure, de asemenea cum că ne orientăm folosind busola. Am desfășurat și o mică vÃĸnătoare de obiecte forestiere, iar la final am ÃŽnvățat să facem foc și să ne pregătim singuri hotdogs.

Mulțumim toamnei pentru felul deosebit ÃŽn care a primit vizitele noastre și pentru tot ce am putut ÃŽnvăța de la ea!

Înv. Cristina Roșca

Post a comment